Välkommen ombord på Maersk Line Triple-E
Vet att många är intresserade av de där stora båtarna, Maersk Line Triple-E. Jag har letat fram en video filmad ombord under första resan. Den är nästan en timme lång, så det är underhållning till fredagsmyset ikväll!
Blir man lite uttråkad kan man spola framåt, efter en halvtimme får man en guidad tur på bryggan, ner genom däckshuset och så ner i maskinen. Det är filmat ombord Mærsk McKinney Møller, som är den första av de 20 Triple-E. Båtarna är 400 meter långa, 59 meter breda, 18000 TEU kapacitet och alla 20 är likadana. Min första resa som styrman gjorde jag på nummer sju i ordningen, Magleby Maersk, den första EEE som levererades utan pappersjökort. Men idag är de alla utan papperskort så man kör på bara elektroniskt sjökort.
För mig personligen, så spelar storleken ingen roll. Seago Antwerp, som jag spenderade fem månader ombord på under 2016, har en maskinkapacitet på 68000 kWh, altså lite drygt 92000 hästkrafter. Medan de där EEE har 58000 kWh (2 x 29000 kWh) maskinkapacitet, vilket betyder cirka 78000 hästkrafter. Så min lilla Seago Antwerp, 107 meter kortare och kapacitet på 4500 TEU, har betydligt mer hästkrafter och är mycket roligare att köra. Det är inte hästkrafterna, men om det är roligt, som det hela handlar om!