2016 årskrönika
Året 2016 var spännande på många sätt. Om jag inte minns fel så klubbade man på internationellt plan att BWM konventionen skal träda i kraft, vilket betyder att alla fartyg ska levereras med någon form av rensningsystem för ballastvattnet och existerande fartyg skall vid nästa dock modifieras. Man har fortfarande inte bestämt vilken metod som är bäst eller satt fullständiga krav till systemen, men kravet att man ska ha system är där. MLC blev slagkraftigt när även Kina implementerade kraven och nu skall alltså alla världens sjöfartsnationer ha samma arbetsmiljökrav som vi i Skandinavien tagit för givet väldigt länge: rätt till lön, ett anställningsavtal och minimum 10 timmar vila om dagen samt minst 77 timmar vila varje vecka, bland annat. Och i Sverige, där skall vi införa tonageskatt. Så där 15 år efter våra grannländer Norge och Danmark...
Själv började jag året i Panama runt den 7e januari, tillbaka på gamla goda Caroline Maersk. Vi korsade Stilla Havet strax norr om Hawaii, sen hälsade vi på i Kina var man firade kinesiskt nyår och dimman låg tät, så vi fick vänta väldigt mycket, både längs kaj och för ankar. Efter Hong Kong satte vi kurs mot Mauritius och senare Sydafrika. Det var en rolig och lärorik resa, men bästa minnet var nog ankomsten i Hong Kong var vi kom i små 22 knop, bråttom in för att ta lots, och det såg ut som att alla andra fartyg flyttade på sig när de hörde min röst på radion. Från Sydafrika reste jag hem och efter en vårig semester lämnade jag Sverige. Ett par månader efter terrorattacken landade jag i Bryssel för att mönstra Seago Antwerp. Känns konstigt med namnet Seago Antwerp att kalla den för hon, men hon och jag blev goda vänner och hon var riktigt rolig att köra! I början på Augusti fick jag åka hem och jag tog sommaren med mig! Fick en varm höst hemma tillsammans med familjen innan jag åkte tillbaka till Seago Antwerp. Hon gick på en rutt med tätt mellan hamnarna; England, Tyskland, Belgien, Malta, Grekland, Turkiet, Spanien och så tillbaka till England, en rundtur tog cirka fem veckor. Eftersom hon går på bestämt schema föll nästan alltid samma passager på samma vakt. Roligaste vakterna var den när jag skulle korsa inseglingen till Rotterdam, både när vi gick från Felixstowe till Bremerhaven men också från Bremerhaven till Antwerp. Svårt att förklara för en landkrabba, men det är något speciellt med att navigera i mörker och att ha många andra fartyg man ska bedöma "vilken måste jag flytta mig för först?". Kan absolut tänka mig att göra den rutten igen! Den 17 december kom min avlösare och jag fick åka hem till jul. Tycker jag haft tur med både väder och rutter det här året!
Året 2015 var nog året jag blev styrman, men året 2016 kände jag att jag blev en bra andre styrman. Under 2017 hoppas jag på att bli befordrad till förste styrman!
Tack för att ni följer med på mina resor!
Gott nytt år!