Merete Maersk

Så har jag landat hemma i lugnet. De har bytat alla fönster i lägenheten medan jag var iväg, så nu är det verkligen lugn! Brukade vakna av morgontrafiken som drar igång runt 7.30, det gör jag inte mera.
 
Det har varit en lång resa, 10 veckor och sex dagar. Den började i Sydkorea, ned för kinesiska kusten till Tanjung Pelepas och så söder om en tyfon över Indiska oceanen mot Suezkanalen. Vi fick meddelande två-tre gånger om dagen över satellit från indiska myndigheterna som bad alla fartyg att sända på kanal 16 på något av de stora indiska språken att stormen kommer och be alla fiskefartyg söka skydd. Vi insåg att vi inte hade någon från Indien ombord, min första resa var vi inte har någon från Indien ombord.
 
Tyfonen färgade i några sekunder hela världen rosa.
 
Efter Antwerpen och Bremerhaven satte vi kurs mot Gdansk var vi i början på November tömde båten och sen ankrade i nästan tre veckor, då båten skulle in på ny rutt. Maskinisterna var glada, med 200 jobb på listan fick de betat av mycket, jag fick ordning på nya rutten och ordnat sjökortsbiblioteket samt göra navigations audit. Sen fasade vi in nya rutten, sista veckan ombord med Felixstowe, Antwerpen och Rotterdam efter varandra var slitsam, men sen fick jag äntligen mönstra av!
 
 Ankomst Gdansk 4 November
 
 Ankomst Gdansk 4 November
 
Merete Maersk är en stor dam, nummer 11 av de 20 stycken Triple E; 400 meter lång, 59 meter bred och max djupgång 16 meter. Utan last väger hon 63000 ton. Hon kan lasta 18340 TEU (tjugofotcontainrar), vilket om man skulle ställa dem på en rad skulle bli 112 kilometer. 
 
125 meter fartyg förut
 
275 meter fartyg akterut
 
Det var med blandade känslor jag åkte iväg, men har kommit hem med en skön känsla i kroppen. Resan har gått bra, den har varit kul, jag har lärt mycket och uträttat massor! Vet inte riktigt vart nästa resa bär av, tror att jag ska på någon av de andra 19 EEE, men hoppas på klart på att få komma tillbaka till min isklass.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0