Panamakanalen

Så har vi gått genom Panamakanalen och ligger i Karibien påväg mot Newark.

Eftersom båten är straxt under 43 meter bred och 367 meter lång så gick vi genom de nya slussarna.

Av kanalen såg jag inte särskilt mycket. Vi ankrade på södra sidan i väntan på vår tur i slussarna. Jag tog upp ankaret vid 03, straxt före 06 var vi inne i Cocoli lock på södra sidan. 

(null)

Klockan 06 blev jag avlöst ute på däck och gick jag och la mig. Vaknade och gjorde mig klar till vakten kl 12. Vi var redan framme vid Gatun locks, så jag stod ute på backen i tre timmar, på Panamabemanningens order roddade jag trossarna och bogserbåtarna som höll oss på plats i slussen.

(null)

Gavs tyvärr inte fler tillfällen att fotografera. Men däremot fanns det tid till eftertanke. Och jag tänkte tillbaka. För lite drygt 7 år och två månader sedan gick jag genom gamla Panamakanalen. Det var min andra resa som elev, ombord på Oluf Maersk. Vi gick från Europa genom kanalen till Chile. Jag stod ute i fören när vi gick genom Gatun locks, norra slussarna på väg in i kanalen, klockan var strax före midnatt och jag hade tårar i ögonen för jag var så lycklig. Att gå genom Panamakanalen var en dröm som den kvällen blev sann. Det var en sak på listan av saker jag vill göra, som jag kunde bocka av.
Någonstans längs vägen har jag glömt den där listan, de där sakerna jag vill göra. Har blivit distraherad och upptagen av saker som egentligen inte betyder något. Men jag vet att nordostpassagen, nordpolen och Kaphorn var med. Och att göra allt igen som kapten.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0